Ramai yang terpaksa mengambil cuti separuh hari semata-mata untuk memperbaharui insuran kereta dan road tax. Malangnya setelah beberapa bulan kemudian jika mengalami kemalangan, kita tidak tahu apa yang harus dilakukan.Ini kerana tiada sesiapa untuk memberitahu kita apa langkah-langkah yang perlu dilakukan untuk tujuan tuntutan (claim of damages or loss method).Hinggakan ada yang terpaksa mengambil cuti satu hari hanya untuk membuat tuntutan windscreen yang retak.
Begitu juga jika kereta tersebut hendak dijual. Mereka perlu pergi ke syarikat insuran masing-masing semata untuk membatalkan polisi serta membuat pemindahan NCD/NCB (non claim discount). Penyelarasan tarikh road tax dan insuran (extension).Remeh, tapi memerlukan penggunaan masa,tenaga dan petrol kita untuk melakukannya.
Perubahan pada engine code (biasanya kerana pertukaran engine yang baru), juga memerlukan perubahan atau endorsement pada polisi asal.Pertukaran alamat (mailing address) yang menyebabkan polisi tidak sampai .Sebarang pembetulan terhadap sebarang kesilapan yang dilakukan secara tidak sengaja (typing error) terpaksa dilakukan sendiri.
Bagi saya, syarikat insuran yang sepatutnya 'datang' kepada pelanggan dan bukan sebaliknya.Tidak ramai yang tahu mengenai OD-KFK (Own Damage Knock-For-Knock) claim tanpa membuat third party claim yang memang memeningkan kepala (kerana terpaksa membuat tuntutan dari syarikat insuran yang melanggar kita tanpa melalui syarikat insuran kita).
Compensation for actual repair time (CART) (ramai yang tidak membuat tuntutan ini kerana menganggap ia menyusahkan atau tidak pernah diberitahu kewujudannya).
Secara am, kita membeli insuran kereta kerana terpaksa (terutamanya comprehesive insurance).Kita tidak terlalu kisah mengenai tujuan atau kebaikannya.Kita membeli/renew insuran kereta semata-mata mahu menghidupkan road tax dan jika begitu, kita sebenarnya silap. Pemunya kereta model HONDA - STREAM (A) tahun 2004 membayar RM2,100 untuk insuran tetapi hanya perlu membayar RM379 untuk road tax.Bukankah kita membayar insuran itu jauh lebih banyak berbanding road tax.Setelah kita membayar begitu banyak untuk insuran,adakah kita tidak kisah samada adakah orang yang akan memberi service kepada kita (personal agent) atau tidak? Atau adakah kita masih perlu menghadapi masalah-masalah di atas sendirian?
Oleh itu saya mengambl initiative mendekati pelanggan sebelum mereka datang sendiri ke syarikat-syarikat insuran dan menekan nombor giliran masing-masing hanya untuk memperbaharui insuran kereta mereka.
MUHAIZAM MOHAMED NOR
Sunday, August 9, 2009
Renew insuran kereta dan road tax
Labels:
car,
cukai jalan,
insuran,
insurance,
myeg,
road tax,
takaful,
takaful ikhlas
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
My Blog List

Useful Links
- Check your current NCD/NCB
- Road Tax Receipt - MyEG
- Bacaan dan Terjemahan Al-Quran
- Better understanding of motor insurance (Please read this)
- Senarai hitam ( Click on JPJ's/PDRM's logo and disable your pop-up blocker )
- Semak saman PDRM
- Borang tuntutan cermin kereta ( windscreen )
- Compliance and Complaint Department ( TAKAFUL IKHLAS )
- ADUAN BANK NEGARA
Documents needed for insurance / road tax renewal (new case only)
1) Current motor policy (front page only)
2) Renewal notice (normally your insurer will send it 1 month before expiry date).
3) I/C copy (both side)
4) Registration card copy (front page only)
All those docs can be scanned and emailed to muhaizam@gmail.com OR if you have problem with IT , i'll come and collect from your office.
Please leave your message below
Followers
Blog Archive
About Me
- Muhaizam Mohamed Nor ( sms or call 016 - 3486044 / Email: muhaizam@gmail.com )
- I'm a full time life insurance agent since year 2000 - today
beli insurance bila dah accident baru kelam kabut nak cari procedure claim
ReplyDeleteRenew roadtax tanpa perlu bangun dari kerusi
beli insurance bila dah accident baru kelam kabut nak cari procedure claim
ReplyDeleteRenew roadtax tanpa perlu bangun dari kerusi